BLOG, Przepisy

Wegańskie placuszki z tofu na słodko

przepis na placki z tofu

Kuchnia wegańska mile zaskakuje mnie już od kilku lat. Głównie dlatego, że bez używania tradycyjnych dla polskiej kuchni składników- jajek i produktów nabiałowych, nadal możesz stworzyć smaczne dania. Ba! Czasami wegańskie potrawy tak wiernie odzwierciedlają smak tradycyjnej wersji, że trudno uwierzyć, że danie jest w 100% roślinne.

Tak właśnie jest tymi placuszkami, które smakują tak, jakby ich głównym składnikiem był twaróg. I nie jest to tylko moja opinia. Wegańskie placki z tofu dałam do spróbowania trzem różnym osobom. Każda z nich zapytana o to, czy wie z czego są zrobione placki, odparła bez zastanowienia-z twarogu. Nic bardziej mylnego!

Wiem, że dookoła soi i produktów sojowych krąży wiele mitów i półprawd. Jeśli obawiasz się, że soja będzie mieć negatywny wpływ na Twoje zdrowie to poniżej podsumowałam najważniejsze informacje na temat tej kontrowersyjnej rośliny.

Czy trzeba obawiać się soi?

Tofu produkowane jest z soi, która jest jedną z najbardziej demonizowanych roślin- źle wpływa na pracę tarczycy, obniża poziom testosteronu, może hamować wchłanianie składników odżywczych i jeszcze to nieszczęsne GMO! Jak w takim razie jest z tą soją?

Regularne spożycie soi i produktów sojowych, ma całkiem sporo korzyści zdrowotnych, ponieważ soja:

  • obniża cholesterol i ciśnienie tętnicze,
  • jest znakomitym źródłem białka, a wskaźnik białka pełnowartościowego wynosi 0,9-1, czyli tyle samo co jajka,
  • obniża ryzyko rozwoju raka piersi i prostaty,
  • pełni funkcję prebiotyczną, czyli jest pożywką dla bakterii mieszkających w jelicie grubym.

Badania pokazują, że u osób zdrowych, regularne spożywanie soi nie ma wpływu na pracę tarczycy. Osoby z niedoczynnością tarczycy, również mogą jeść soję w umiarkowanych ilością. Warto jednak zadbać o to, aby pomiędzy zażyciem leku z lewotyroksyną, a zjedzeniem posiłku z soją lub produktem sojowym, minęło minimum 4 godziny. Jeśli leki na niedoczynność tarczycy przyjmujesz rano to spokojnie możesz zjeść na obiad gulasz z tofu.

Soja nie ma wpływu na obniżenie poziomu testosteronu. Chyba, że zaczniesz tylko i wyłącznie na niej opierać swoją dietę. Jeśli nie planujesz wypijać 3 l mleka sojowego dziennie to nie masz powodów do obaw.

Nie musisz się obawiać soi modyfikowanej genetycznie. Na chwilę obecną stanowisko nauki jest jasne- żywność pochodząca z upraw GMO nie jest większym zagrożeniem dla zdrowia ludzi niż żywność produkowana w sposób tradycyjny.

Nie daj się też nabrać na wielki napis “BEZ GMO”, który bardzo często można spotkać na opakowaniach produktów spożywczych. Jeśli w produkcie jest więcej niż 0,9% (niewiele prawda?) składników z upraw modyfikowanych genetycznie to producent jest zobowiązany umieścić taką informację na opakowaniu. Samo hasło “BEZ GMO” nic nie znaczy i jest tanim chwytem marketingowym.

Wegańskie placki z tofu na słodko

Składniki

Przepis na 2 duże porcje (obiadowe) lub 3 małe, które idealnie sprawdzą się na drugie śniadanie.

  • banan 2 sztuki (240 g)
  • tofu naturalne 1 opak. (180 g)
  • mąka owsiana 10 łyżek (150 g)
  • mleczko kokosowe 5 łyżek (100 g)
  • cytryna 1 szt.
  • ksylitol 15 g (2 łyżeczki)
  • oliwa z oliwek 1 łyżka (10 g)
  • proszek do pieczenia 2 łyżeczki (6 g)

Sposób przygotowania

Zblenduj ze sobą tofu i banany z sokiem wyciśniętym z cytryny. Następnie dodaj pozostałe składniki i zmiksuj. Masa może mieć niewielkie grudki (w zależności od tego jaki masz blender), to właśnie one nadają serową strukturę plackom. Smaż na patelni bez użycia tłuszcz.

placki z tofu

Z czym podawać wegańskie placki z tofu

Placuszki będą świetnie smakować ze świeżymi owocami, najlepiej z tym kwaskowatymi- truskawkami, owocami leśnymi, granatem czy kiwi. Możesz przygotować do nich sos z malin czy wiśni. Podać z jogurtem wegańskim lub naturalnym, jeśli nie wykluczasz nabiału ze swojej diety. Placki z tofu będą świetnie smakować z bananem pokrojonym w plastry, posypane siekanymi orzechami arachidowymi i polane roztopioną czekoladą.

Jeśli wolisz wytrawne smaki to spróbuj:

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉