Zdrowe odżywianie

Suplementy- czy są potrzebne?

Nie da się ukryć, że z każdej strony jesteśmy atakowani reklamami suplementów diety. Masz skurcze- weź magnez, czujesz się niewyraźnie- weź multiwitamina, chcesz schudnąć i zadbać 

o wątrobę weź produkt XYZ. Mam wrażenie, że po obejrzeniu jednego bloku reklamowego, mam niedobór wszystkiego co jest możliwe i czym prędzej powinnam biec do apteki po zapas suplementów.

Statystyki są nieubłagane- Polacy wydali na suplementy diety 3,5 mld zł i kupili 190 mln opakowań (dane z 2015 roku). Całkiem sporo, prawda? Biorąc pod uwagę kolejki jakie są do specjalistów to jest to zrozumiałe, że łatwiej jest pójść do apteki i kupić suplement, który będzie lekarstwem na całe zło niż czekać 6 miesięcy na wizytę.

W świetle prawa suplement diety nie jest produktem leczniczym, a środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Skoro jest tylko uzupełnienie ewentualnych niedoborów diety to nasuwa się pytanie, czemu zamiast w pierwszej kolejności skupić się na zdrowej i zbilansowanej diecie, wybieramy tabletki? 

Suplementy nie są lekami, nawet nie mają działania podobnego do leków. Bardzo często brakuje im weryfikacji składu, czy w tabletce jest faktycznie to co deklaruje producent na opakowaniu. W efekcie możemy znaleźć tam substancje neutralne, zbędne, a nawet szkodliwe dla zdrowia. 

Polskie prawo jest tak skonstruowane, że aby producent mógł wypuścić suplement na rynek wystarczy, że zgłosi taką chęć w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Nie potrzebuje, żadnych badań, ani potwierdzenia czy suplement działa w taki sposób jaki obiecuje producent, ani ile jest w nim substancji czynnej. 

. Co na pewno powinniśmy suplementować?

Witaminę D- w okresie od września do kwietnia, powinniśmy regularnie suplementować tą witaminę. Zalecenia mówią o 2000 j.m dziennie i tego powinnaś się trzymać. Witamina D jest magazynowana w organizmie i w nadmiarze jest szkodliwa. Większe dawki może zalecić tylko lekarz i to po wcześniejszym badaniu stężenia witaminy D we krwi.

Kwas foliowy- Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca regularną suplementacje wszystkim kobietą w wieku rozrodczym, bez względu na to czy planują one ciążę w najbliższym czasie czy nie. Kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia wad ośrodkowego układu nerwowego.

Witaminę B12- źródłem witaminy B12 są tylko produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, sery, jaja itd.), więc jeśli jesteś na diecie wegańskiej suplementacja tą witaminą jest konieczna do zachowania zdrowia. Niedobory mogą prowadzić do utraty apetytu, drażliwości, zaburzeń świadomości, anemii, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia układu nerwowego.

Omega-3-  występuje w bardzo nielicznych produktach i jest wrażliwy na działanie temperatury, dlatego tak trudno jest zapewnić spożycie na odpowiednim poziomie. W świecie idealnym stosunek omega-6 do omega-3 powinien wynosić 4:1, w rzeczywistości stosunek ten bardzo często wynosi nawet 30:1. Omega-3 działają przeciwzapalnie, zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy, choroby Alzheimera, depresji czy chorób układu kostno-szkieletowego.

. Czego unikać?

Łączenia leków z suplementami- suplementy mogą wchodzić w interakcje lub hamować działanie leków. Jeśli przyjmujesz leki koniecznie poinformuj swojego lekarza o tym jakie suplementy diety przyjmujesz.

Preparatów multiwitaminowych- jak mówi stare przysłowie- jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Tak też jest w tym przypadku. Bardzo często wchłanianie składników zawartych w multiwitaminie wzajemnie się wyklucza albo są wchłaniane na tej samej drodze np.: żelazo, wapń, magnez.

Brania kilku suplementów naraz- tak jak pisałam wyżej, droga wchłaniania suplementów może się wzajemnie wykluczać lub w kilku suplementach może być ten sam składnik co może prowadzić do jego nadmiernego spożycia i negatywnego wpływu na organizm.

. Czy suplementy są skuteczne?

Nie! Należy jedynie wybierać te dobre jakościowo i takie, które są przebadane i mają potwierdzone działanie. Przy ich wyborze należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie oczekiwać, że garść tabletek pomoże nam schudnąć, odmłodzi nas o 10 lat i sprawi, że będziemy super człowiekiem. 

Kieruj się zasadą- najpierw zdrowa dieta, a później suplementacja.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉