Słodkich snów- dlaczego sen jest ważny

Sen należy do podstawowych potrzeb naszego organizmu. Po przespaniu odpowiedniej ilości snu człowiek budzi się wypoczęty i rześki. Ciężko jest określić idealną ilość snu dla każdego człowieka. Ilość snu jaką potrzebujemy by się wyspać, zmienia się wraz z wiekiem. Noworodek przesypia około 16 godzin w ciągu doby, osoba starsza potrzebuje już tylko 6 godzin snu. Badania pokazują również zależności pomiędzy płcią, a ilością snu potrzebnego do tego aby się wyspać- kobiety potrzebują więcej godzin niż mężczyźni. Dlatego też przyjmuje się, że powinniśmy spać przez 7-8 godzin w ciągu doby. 

Po co nam tak właściwie sen? W czasie snu następuje regeneracja całego organizmu. Zbyt mała ilość snu lub jego zła jakość w ciągu nocy ,prowadzi do rozkojarzenia, znużenia i ogólnego złego samopoczucia dnia następnego. Jeśli jesteś na diecie lub masz tendencję do odkładania się tkanki tłuszczowej na brzuchu tym bardziej przyjrzyj się ilości snu. Niedosypianie powoduje nadprodukcję kortyzolu, czyli hormonu stresu. W skrócie- zbyt wysoki poziom kortyzolu przyczynia się do osłabienia wrażliwości tkanek na insulinę (insulinooporność) i spowalnia metabolizm a to sprzyja magazynowaniu tkanki tłuszczowej.

W jaki sposób poprawić jakość snu?

. Zadbaj o to, żeby w sypialni było ciemno. Melatonina jest hormonem odpowiedzialnym za regulacje cyklu około dobowego. To ona “mówi” naszemu organizmowi kiedy jest dzień, a kiedy należy iść już spać. Hormon ten wytwarzany jest w szyszynce, która otrzymuje sygnał z oczu, że zbliża się noc. Gdy melatonina osiągnie odpowiedni poziom stajemy się senni i idziemy spać. Dlatego warto zainwestować w porządne, zaciemniające zasłony lub rolety, które zapewnią nam ciemność w sypialni i ograniczą światło wpadające do pomieszczenia np.: z ulicznych latarń. A skoro mowa już o świetle. Warto na godzinę przed pójściem spać nie korzystać z telefonu, komputera i wyłączyć TV. Ekrany tych urządzeń emitują światło niebieskie, które może się przyczyniać do problemów z zasypianiem.

. Zrelaksuj się.Zasypanie to nie najlepszy moment o myśleniu ile rzeczy musisz jutro zrobić i że zbliża Ci się deadline projektu, którego jeszcze nawet nie zaczęłaś robić. Przed zaśnięciem pomyśl o czymś miłym co Cię zrelaksuje i odpręży.

. Zadbaj o odpowiednią temperaturę.W niskich temperaturach dużo lepiej śpimy. Temperatura powyżej 24 stopni znacznie pogarsza sen. Skraca fazę snu REM i powoduje częstsze budzenie się. Optymalną temperaturą podczas snu jest 18-22 stopnie . Dlatego zastanów się czy w sypialni na noc nie warto przykręcić kaloryfera i koniecznie porządnie wywietrz pokój przed pójściem spać. 

. Zjedz kolację. Chyba nikt nie lubi zasypiać przy akompaniamencie burczącego brzucha. Dlatego pamiętaj, żeby 3 godziny przed snem zjeść kolację. Najlepiej coś lekkostrawnego, zdecydowanie zrezygnuj ze schabowego, pizzy czy paczki chipsów popitej piwem. Jeśli masz problemy z zasypianiem, na kolację możesz zjeść produkty, które są dobrym źródłem tryptofanu, to właśnie z tego aminokwasu produkowana jest melatonina. Szukaj tryptofanu w: mięsie drobiowym, mozzarelli, pestkach dyni, orzechach, żółtym serze czy w kakao. 

Jeśli miałabym wybrać 3 najważniejsze rzeczy, które pomogą zachować dobrą kondycję całego organizmu byłyby to: aktywność fizyczna, wybieranie produktów nieprzetworzony z krótkim składem i właśnie sen. Coraz częściej badania pokazują, że mała ilość snu wiąże się ze wzrostem ryzyka rozwoju miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych, otyłości, chorób układu krążenia, depresji a nawet udaru. Dlatego może warto zadbać o ilość i jakość snu w nocy, by w dzień być bardziej produktywnym. To wszystko przyczyni się do niezarywania nocek z powodu nadganiania roboty. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial