Poznaj skuteczny zamiennik cardio

Chcesz schudnąć, ale nie masz czasu na ćwiczenia. W Twojej głowie zaczyna kiełkować myśl o spalaczu tłuszczu. W końcu to całkiem dobre rozwiązanie- nie trzeba iść na siłownię, pocić się, a efekty same przychodzą. Wiadomo, że lepiej kupić coś sprawdzonego i z polecenia niż tzw. kota w worku. Dlatego chcę Ci polecić tani i skuteczny spalacz tłuszczu- NEAT. To chyba jedyny tak skuteczny i dobrze przebadany “spalacz”, a jedyne co musisz zainwestować to swój czas. Do rzeczy…

Co to jest?

NEAT to nic innego jak spontaniczna aktywność fizyczna. Nie jest ona zaplanowana, nie ma określonego tempa, liczby powtórzeń czy serii. Jest to tak naprawdę każdy ruch, który wykonujesz w ciągu dnia- prasowanie, stanie w autobusie, wyjście z psem na spacer czy chociażby gestykulacja lub śmiech. Wszystkie te aktywności spalają mniejszą lub większą ilość kalorii.

NEAT jako wsparcie diety odchudzającej.

Redukcja masy ciała następuje w momencie kiedy codziennie udaje nam się uzyskać deficyt kaloryczny, czyli zjeść mniej niż wynosi nasze CPM, czyli całkowita przemiana materii. Optymalnie jeśli dostarczamy około 300-500 kcal mniej niż wynosi nasze CPM, a kolejne 500 kcal “spalimy” poprzez aktywność fizyczną. W efekcie takich działań możemy chudnąć nawet 1 kg tygodniowo. Nawet jeśli nie idziesz na trening możesz spalać dodatkowe kalorie właśnie poprzez NEAT. Im częściej w ciągu dnia będziesz podejmować spontaniczną aktywność fizyczną tym osiągniesz większy deficyt kaloryczny, a Twój organizm zacznie korzystać z zapasu w postaci tłuszczu.

Może przejść Ci przez głowę myśl “przecież mogę jeść 1000 kcal mniej niż wynosi moje CPM”. Zdecydowanie odradzam takie rozwiązanie! Pamiętaj, że dieta redukcyjna nie może dostarczać mniej kalorii niż Twoje PPM, czyli podstawowa przemiana materii. O tym co to jest i jak obliczyć PPM i CPM pisałam tutaj.

Rygorystyczna, niskokaloryczna dieta odchudzająca stosowana przez dłuższy okres czasu prowadzi w większości przypadków do spowolnienia metabolizmu, niedoborów składników odżywczych, gorszego samopoczucia i zmniejszenia spontanicznej aktywności fizycznej. Spowodowane jest to zbyt małą ilością spożywanych kalorii, co z kolei jest znakiem dla organizmu, że należy zacząć oszczędzać energię.

Ile możemy spalić?

Tak naprawdę to ciężko określić, a wszelkie liczby opierają się na szacunkach. Każdy z nas ma inny NEAT w ciągu dnia, co więcej spontaniczna aktywność fizyczna u jednej osoby może być różna w poszczególnych dnia. W tygodniu możemy spędzać po pół dnia za biurkiem, a weekendy aktywnie. Pewne jest jedno- ilość spalonych kalorii na treningu, zwłaszcza siłowym, jest dużo mniejsza niż liczba kalorii wydatkowanych na spontaniczną aktywność fizyczną.

Jak zastosować NEAT w praktyce?
  • wybieraj schody zamiast windy
  • chodź do pracy/ szkoły/ uczelni na nogach lub wybierz rower zamiast samochodu. Jeśli masz sporą odległość do pokonania pomiędzy domem, a pracą to wystarczy, że wysiądziesz z autobusu przystanek lub dwa wcześniej
  • idź codziennie na spacer
  • stój w autobusie zamiast siedzieć
  • prasuj na stojąco, a nie na siedząco
  • idź po zakupy na nogach, a nie samochodem
  • energicznie sprzątaj dom (to nie tylko oszczędność czasu, bo posprzątasz szybciej, ale również większa ilość spalonych kalorii)
  • spędź aktywnie czas ze znajomymi- wycieczka rowerowa, gra w badmintona, kajaki czy zwykły spacer to super pomysł na spędzenie wspólnego czasu
  • jeśli masz pracę typowo biurową rób sobie krótkie przerwy co godzinę- wstań z krzesła, przejdź się, poprzeciągaj
  • codziennie staraj się przejść 10 000 kroków

Jeśli nadal nie jesteś przekonana, to WHO zaleca 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej w tygodniu dla osoby dorosłej. Taka ilość ruchu może przyczynić się m.in do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Pamiętaj, że prace w ogródku również mogą być aktywnością fizyczną.

NEAT skutecznie zwiększa deficyt kaloryczny w trakcie trwania diety, bez ryzyka niedoborów składników odżywczych. Im bardziej dieta jest ubogokaloryczna tym mniej składników odżywczych dostarcza. To z kolei może wiązać się z pogorszeniem stanu zdrowia. Postaraj się włączyć do swojego dnia spontaniczną aktywność fizyczną i to nie tylko wtedy kiedy jesteś na diecie. Na codzień większość z nas prowadzi siedzący tryb życia, więc warto wygospodarować kilka chwil w ciągu dnia, by poruszać się tak po prostu dla zdrowia. Tym bardziej, że trzy treningi w tygodniu nie dadzą nam takich samych prozdrowotnych korzyści jak te niepozorne aktywności wykonywane regularnie. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial