Dieta, Zdrowe odżywianie

Pij wodę na zdrowie!

Niby o tym, że woda jest bardzo ważna każdy wie, a jednak bardzo dużo osób o tym zapomina. Dobrze jeśli w ciągu dnia wypijamy 1,5 l wody, a znam osoby które nie piją jej wcale! Ja również kiedyś należałam do grona osób stroniących od wody i wydawało mi się, że wypicie 2 szklanek dziennie to niesamowite osiągnięcie. I wiesz co? Patrząc z perspektywy czasu, nie mam zielonego pojęcia jak funkcjonowałam bez wody.

. Dlaczego potrzebna jest nam woda?

Im jesteśmy starsi tym w naszym organizmie woda ma mniejszy udział procentowy. Niemowlęta nawet w 80% składają się z wody, osoby dorosłe już w ok. 60%, a osoby po 65 r.ż od 46 do 54%. Oczywiście są to tylko szacunki, zawartość wody w organizmie zależy do płci, wagi, stanu fizjologicznego czy zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Jedno jest pewne- woda wspomaga funkcjonowanie całego naszego organizmu. Odpowiada m.in. za:

  • regulację temperatury w ciele
  • stanowi idealne środowisko dla praktycznie wszystkich procesów, które zachodzą w organizmie
  • wspomaga trawienie- woda jest składnikiem enzymów trawiennych, ułatwia formowanie kęsów czy przesuwaniem jedzenia wzdłuż przewodu pokarmowego, a to wszystko dzięki odpowiedniej zawartości wody w ślinie
  • pomaga w transporcie składników odżywczych między komórkami
  • wspomaga pracę serca- jeśli we krwi znajduje się prawidłowa ilość cząsteczek wody to serce musi wykonać mniejszą pracę, żeby ją przepompować.

. Ile wody pić w ciągu dnia?

Około 1,5- 2 l/dziennie. Oczywiście jeśli za oknem panuje upał lub czeka nas długi i ciężki trening czy zawody wtedy ilość wody powinna być większa. Pamiętaj, żeby wodę pić przez cały dzień, najlepiej małymi łykami. Jeśli wypijesz na raz litr wody to ona “przeleci” przez Twój organizm i tylko jej niewielka ilość zostanie wchłonięta, a przecież nie o to chodzi.

Warto również zacząć dzień od wypicia szklanki wody, która nawodni organizm po całej nocy, a dodatkowo pomoże nam się obudzić.

. Jaką wodę wybrać?

Półki w supermarketach aż uginają się od butelek wody, ale trzeba pamiętać że woda wodzie nierówna. W sklepach można spotkać 2 typy wody:

  1. mineralną- pozyskiwana jest z ujęć naturalnych. Taka woda jest wolna od zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych. Producent zobowiązany jest do regularnych badań wody pod względem ilość składników mineralnych tak, aby wartości podane na etykiecie zgadzały się ze stanem faktycznym. W wodzie mineralnej możemy znaleźć od 500 do 4000 mg/l składników mineralnych w zależności od stopnia mineralizacji. To właśnie wodę nisko- lub średnozmineralizowaną dobrze wybierać na codzień.
  2. źródlaną-  tak jak woda mineralna jest pozyskiwana z ujęć naturalnych, jest badana pod względem czystości mikrobiologicznej i chemicznej. Zawartość minerałów wynosi do 500 mg/l. Zawartość składników mineralnych może w niewielkim stopniu różnić się i zależy to od uwarunkowań geologicznych. Producent nie ma obowiązku badania każdej partii wody pod względem zawartości składników mineralnych. Taka woda jest dedykowana kobietą w ciąży, karmiącym i małym dzieciom. 

. A co z wodą z kranu?

Składem zbliżona jest do wody źródlanej. Wzbogacana jest jedynie w chlor, który ma za zadanie zabijać mikroorganizmy.

Woda gazowana to woda wzbogacona o dwutlenek węgla, trzeba jednak uważać gdyż może dawać szybsze uczucie ugaszonego pragnienia, a bąbelki mogą powodować wrażenie “balona” w brzuchu.

. Wody smakowe- nie, dziękuję!

Najlepiej omijać je szerokim łukiem i w ogóle ich nie kupować. W swoim składzie mają bardzo duże ilości cukru, w niektórych przypadkach nawet większe niż cola. Trochę substancji smakowych, które nie mają nic wspólnego z owocami z etykiety.

Jeśli masz problem z zaakceptowaniem smaku wody możesz dodać do niej cytrynę, pomarańczę, grapefruita lub miętę czy melisę.

. O czym jeszcze warto pamiętać?

Nie zostawiać wody w aucie w ciepłe dni, ponieważ pod wpływem temperatury z plastiku może uwalniać się BPA (Bisfenol A), czyli substancja wpływająca m.in. na nasz układ hormonalny.

Pamiętaj żeby plastikowe butelki używać TYLKO raz, gdyż wielokrotne używanie może również prowadzić do uwalniania się BPA, a jeśli korzystasz z bidonów lub szejkerów warto sprawdzić czy mają one certyfikat BPA FREEE.

Dobrze jest kupować wodę w szklanych butelkach, niestety w Polsce jest ona trudno dostępna. Dodatkowo ceny, zwłaszcza dużych butelke, mogą przyprawić o zawrót głowy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉