Krem z cukinii

Krem z cukinii to jedna z prostszych i najszybszych w przygotowaniu zup. Dzięki temu, że cukinia jest neutralna w smaku sprawdzi się w daniach wytrawnych jak i na słodko. Można ją przygotować na milion sposobów- zupy krem, placków, ciasta, w formie panierowanych kotletów, jako dodatek do pulpetów czy lasagne. W Polsce sezon na nią trwa od sierpnia do końca lata, jednak bez problemu można ją kupić w sklepach przez cały rok. 

Składniki odżywcze, które znajdziesz w cukinii

Cukinia jest niskokaloryczna, w 100 g jest tylko 17 kcal. Głównie składa się z wody, jest łatwostrawna dzięki czemu sprawdzi się w diecie osób, które mają problemy z układem trawiennym lub z innych przyczyn powinny stosować dietę lekko strawną (np: po zabiegach medycznych lub osoby starsze). Cukinia jest dobrym źródłem:

  • witamina C, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego co jest szczególnie ważne w okresie jesienno zimowym. Jednak na tym nie kończy się jej rola. Współdziała w procesie regulacji ciśnienia tętniczego krwi. Warto o niej pamiętać w momencie gdy mamy problem z niedoborem żelaza. To właśnie dodatek witaminy C wspomaga wchłanianie tego pierwiastka. 
  • Potas, który umożliwia prawidłową pracę serca, układu hormonalnego i mięśni. Niedobór tego pierwiastka może być spowodowany wymiotami, biegunką, chorobami nerek lub zbyt wysokiego spożycia sodu wraz z dietą. Jego niedobór może powodować problemy z koncentracją, zaburzenia rytmu serca czy spowolnienia reakcji na bodziec. 

W cukinii znajdziesz też witamin z grupy B, magnezu czy fosforu, jednak te składniki nie występują już w aż tak znacznych ilościach.

Zupa krem z cukinii

Składniki na 2 porcje:
  • cukinia- 2 sztuki (600 g)
  • ziemniaki- 2 sztuki (150 g)
  • cebula- 1 sztuka (100 g)
  • czosnek- 3 ząbki
  • woda- 250 ml (szklanka)
  • mozzarella light*- 3/4 kulki (100 g)
  • musztarda francuska- 1 łyżeczka
  • szczypiorek- 1 łyżeczka
  • olej rzepakowy- 1 łyżka (10 g)
  • masło- 1 łyżka (10 g)
  • papryka ostra- spora szczypta
  • sól, pieprz- do smaku
  • opcjonalnie- grzanki
Przygotowanie kremu z cukinii:
  1. Ziemniaki, cebulę, czosnek obierz. Ziemniaki pokrój w kostkę, cebulę w piórka, a czosnek zmiażdż za pomocą noża.
  2. W garnku rozgrzej olej z masłem, dodaj ziemniaki i podsmaż chwilę. Następnie dodaj cebulę.
  3. Cukinię umyj, obierz ze skórki jeśli jest twarda. Pokrój w grubą kostkę. Następnie dodaj do garnka razem z czosnkiem i mozzarellą. Wlej wodę i gotuj przez około 15 minut, do momentu aż ziemniaki i cukinia będą miękkie.
  4. Zupę zblenduj na gładki krem, dopraw solą, pieprzem i ostrą papryką.
  5. Krem przelej do misek, udekoruj musztardą francuską i szczypiorkiem.

Wartość odżywcza 1 porcji kremu z cukinii: 332 kcal, B: 18 g, T: 16 g, W: 26g.

Wskazówki:

  1. Zamiast mozzarelli light możesz użyć pełnotłustej wersji. Jednak wtedy krem z cukinii będzie mieć więcej tłuszczy i mniej białka.
  2. Do dekoracji możesz użyć: prażonego słonecznika, czarnuszki, odrobiny pikantnej oliwy z oliwek czy pokruszonego sera feta.
  3. Jeśli musztarda francuska, którą masz w lodówce jest bardzo gęsto możesz ją wymieszaj z niewielką ilością wody.

Inne przepisy z wykorzystanie cukinii, które znajdziesz na blogu:

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial