Korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej

aletą regularnej aktywności fizycznej jest nie tylko zgrabna sylwetka, ale przede wszystkim poprawa zdrowia i jakości życia. W końcu każdy chce wchodzić bez zadyszki na drugie piętro i nie mieć mroczków przed oczami po przebiegnięciu 20 m do autobusu. Wcale nie trzeba spędzać pół dnia na siłowni, przerzucając ciężary i wylewając ósme poty na bieżni, aby cieszyć się zdrowiem. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca (tylko) 150 minut aktywności fizycznej tygodniowo, w celu ochrony zdrowia. Wystarczy, że codziennie pójdziemy na 20 minutowy spacer, aby zadbać o organizm.

Zadbasz o serce

Aktywność fizyczna uznana jest za najważniejszy czynnik gwarantujący zdrowie i zapobiegający rozwojowi chorób cywilizacyjnych, między innymi chorób układu krążenia. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna może w znaczący sposób zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia. Poprzez pozytywny wpływ na metabolizm lipidów i węglowodanów, obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawę pojemności wyrzutowej i minutowej serca, obniżenie tętna spoczynkowego.

Efekt zdrowotny ćwiczeń zależy od jego rodzaju, czasu trwania, intensywności i częstości ich wykonywania. W myśl zasady “co za dużo to niezdrowo” nawet zbyt duża ilość godzin spędzonych na ćwiczeniach może mieć negatywne skutki dla zdrowia. Na szczęście zdarza się to niezwykle rzadko i bardziej dotyczy zawodowych sportowców, którzy spędzają kilka godzin dziennie na treningach. Umówmy się, że większość z nas ćwiczy rekreacyjnie, więc nie masz się czego obawiać.

Za najzdrowszy rodzaj ćwiczeń dla serca uważa się trening wytrzymałościowy o charakterze tlenowym. Jest to nic innego jak: energiczny marsz, bieganie, jazda na rowerze czy pływanie lub chociażby sprzątanie domu.

Prewencja w rozwoju chorób- osteoporoza, cukrzyca typu II, insulinooporność, choroby układu krążenia

Wysiłek fizyczny jest skuteczną metodą zapobiegającą rozwojowi niektórych chorób. Zwłaszcza tych, które spowodowane są prowadzeniem niezdrowego stylu życia. Dlatego potraktuj regularną aktywność fizyczną jako inwestycję w swoje zdrowie. Wysiłek fizyczny przyczyniają się do zmniejszonego ryzyka rozwoju insulinooporności, cukrzycy typu II czy chorób układu krążenia oraz osteoporozy.

Osteoporoza jest chorobą bezobjawową, a na jej rozwój ma wpływ to jaki styl życia prowadzimy w młodości. Jednym z czynników sprzyjającym rozwojowi osteoporozy jest niska aktywność fizyczna. To właśnie ruch ma wpływ na gęstość kości, a im “silniejsze”kości tym ryzyko wystąpienia osteoporozy jest niższe.

Lepsza kondycja

Aktywność fizyczna poprawia dotlenienie wszystkich tkanek w organizmie, zwiększa wydolność i poprawia kondycję fizyczną. Po kilku treningach nagle okazuje się że podbiegnięcie do autobusu nie stanowi już takiego problemu jak wcześniej, a zabawa z dzieckiem nie przyprawia o palpitacje serca.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała

Badania pokazują, że coraz więcej osób w Polsce ma nadwagę lub otyłość. Nadwaga jest przede wszystkim problemem zdrowotnym, a nie natury estetycznej.Nieprawidłowa masa ciała negatywnie wpływa na cały organizm. Przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia, cukrzycy typu II, zespołu metabolicznego, nowotworów.

W dużej mierze na wzrost ilości osób z nadmierną masą ciała mają czynniki środowiskowe. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat nastąpił gwałtowny rozwój techniki, który przyczynił się do mechanizacji pracy i wprowadzenie udogodnień w życiu codziennym co znacznie zmniejszyło aktywność fizyczną w ciągu dnia. Wzrost dostępność produktów wysoko przetworzonych, żywności typu fast-food, dieta bogata w tłuszcze nasycone i nadmierna ilość zjadanych kalorii w ciągu dnia ma istotny wpływ na przyrost masy ciała. Nieprawidłowa masa ciała to nie tylko problem natury estetycznej i niewpisywanie się w obowiązujący kanon piękna, ale przede wszystkim negatywny wpływ na zdrowie.

Naturalny antydepresant

Na pewno znasz to uczycie gdy po treningu z twojej twarzy nie schodzi uśmiech. To nic innego jak zasługa endorfin. Podczas aktywności fizycznej układ hormonalny produkuje endorfiny. To grupa hormonów, które wywołują dobre samopoczucie i obniżają poziom stresu. Co ciekawe, aktywność fizyczna coraz częściej jest jedną z zalecanych metod leczenia depresji.

Więcej siły

Trening siłowy korzystnie wpłynie na sprawność twoich mięśni. Nie musisz się obawiać, że od podnoszenia ciężarów będziesz wyglądać jak Hulk. Natomiast szybko zauważysz różnicę przy wykonywaniu codziennych czynności- wniesienie zgrzewki wody z auta do domu nie będzie stanowiło dla Ciebie problemu, a siatki z zakupami staną się jakby lżejsze.

Mniejszy cellulit

Problem tzw: “skórki pomarańczowej” dotyczy aż 85-98% kobiet. Mimo, że tak wiele kobiet ma cellulit i wydawać by się mogło, że skoro prawie każda go ma ,to jest to rzecz normalna i należy ją zaakceptować. To cellulit spędza nam sen z powiek i szukamy coraz to lepszych kremów, które pomogą nam z nim walczyć. Zanim jednak pobiegniesz do drogerii po kolejny specyfik zadbaj o 2 podstawowe rzeczy, które skutecznie zwalczają “skórkę pomarańczowa”. Dieta i aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia fizyczne powodują poprawę krążenia w układzie krwionośnym i limfatycznym, dotlenione zostają komórki, organizm pozbywa się toksyn, następuje wzrost napięcia mięśniowego ,poprawia się wygląd całej sylwetki. W efekcie tych wszystkich czynników następuje zmniejszenie się cellulitu.

Korzyści płynących z aktywności fizycznej jest cała masa, dlatego warto znaleźć chwilę w ciągu dnia, żeby trochę się poruszać.

Moje wskazówki jak włączyć aktywność fizyczną na codzień:

  1. bądź w ruchu przez cały dzień. Wybierz spacer zamiast samochodu,schody zamiast windy. Jeśli siedzisz 8 godzin za biurkiem, zrób od czasu do czasu przerwy, żeby się przeciągnąć, pójść po kawę itd. To właśnie takie małe czynności sprawiają, że nasza spontaniczna aktywność fizyczna jest na naprawdę wysokim poziomie.
  2. znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz. Brzmi banalnie, ale to naprawdę działa. Dużo łatwiej jest pójść na ćwiczenia, dlatego że chcemy niż dlatego, że musimy. Większość życia składa się z czynności, które musimy robić. Dlatego aktywność fizyczna powinna być czynnością, na którą chcemy iść, a nie dlatego, że tak należy. Jeśli nie lubisz zajęć grupowych możesz ćwiczyć w zaciszu swojego domu, pójść na energiczny spacer czy rolki.
  3. zaplanuj kiedy będziesz ćwiczyć i zarezerwuj sobie czas. Dużo łatwiej jest zabrać się za trening jeśli wiesz, o której masz zacząć ćwiczyć. Przestajesz wtedy przekładać go “na później”, które nigdy nie następuje. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial