Kontroluj swoje postępy w odchudzaniu

Odchudzanie to proces i jak wszystko musi trochę potrwać, żeby efekty ciężkiej pracy były widoczne. Tak, odchudzanie to ciężka praca i bardzo często nie chodzi nawet o ograniczenia żywieniowe, a o to co dzieje się w głowie. Z natury jesteśmy raczej niecierpliwi, wszystko chcemy na już, a najlepiej na wczoraj. Jak tu się nie zniechęcić jeśli waga za wolno spada, a efekty przychodzą w zbyt powolnym tempie niż byśmy tego oczekiwali. Dlatego zanim rzucisz dietę w kąt, bo ze zniecierpliwieniem stwierdzisz, że to i tak nie przynosi żadnych efektów to dowiedz się co robić żebyś jednak te efekty zauważyła.

Bioimpedencja elektryczna

To nic innego jak analiza składu ciała, na specjalnym urządzeniu, które wylicza jaki procent ciała to mięśnie, tkanka kostna, tłuszczowa itd. Poszczególne tkanki wykazują odmienny stopień przewodnictwa elektrycznego. Dzięki poddaniu tkanek działaniu prądu stałego urządzenie określa ilość poszczególnych tkanek i wody. Metoda jest całkowicie bezpieczna dla większości osób. Jeśli jednak jesteś w ciąży, masz rozrusznik serca lub metalowe implanty to w Twoim wypadku odradzałabym wykonanie analizy składu ciała, ponieważ może mieć ona szkodliwy wpływ. Analizę możesz wykonać w większości poradni dietetycznych. Coraz więcej siłowni ma też taką opcję w swojej ofercie. Badanie nie jest drogie, bo kosztuje około 30 zł. Jednak moim zdaniem nie jest warte uwagi, ponieważ większość tańszych modeli analizatorów obarczone jest dużym błędem pomiarowym.

Pamiętam jak na studiach wykonywaliśmy na zajęciach, chyba z antropometrii, analizę składu ciała. Całe ćwiczenie polegało na tym, że mieliśmy dwa albo trzy różne analizatory składu ciała i każda osoba z grupy miała robione po trzy analizy składu ciała na jednym modelu. W międzyczasie nikt nic nie jadł ani nie pił. I wiesz co? Za każdym razem wynik analizy był inny. U niektórych różnice były dość znaczne. Dlatego moim zdaniem trochę szkoda pieniędzy. Chyba, że masz możliwość wykonania analizy za darmo to jak najbardziej pójdź z ciekawości. Jednak wyniku nie odbieraj jako pewniaka, raczej jak ciekawostkę i jeden wyznacznik z wielu.

Badanie DXA

Polega na pomiarze pochłaniania promieniowania jonizującego przez tkanki ustroju. Metoda DXA jest szybka, nieinwazyjna i pozwala określić również gęstości mineralnej kości. Obecnie jest to najdokładniejsza metoda oceny składu ciała. Niestety przez wysoki koszt badania jest nisko dostępna.

Badanie grubość fałdów skórno-tłuszczowych

Mimo, że nazwa może trochę odstraszać jest to nic innego jak badania grubości tkanki tłuszczowej w określonych miejscach za pomocą fałdomierza, który wygląda trochę jak szczypce z podziałką (przynajmniej jak dla mnie). Badanie jest tanie, a sam przyrząd można kupić w aptekach. Jednak i ta metoda jest obarczona błędem pomiarowym, ponieważ ciężko jest za każdym razem wykonać pomiar w dokładnie tym samym miejscu, a siła nacisku badającego może być różna.

Pomiar masy ciała

Tradycyjna waga, która gości w naszych łazienkach, a relacje z nią można często określić mianem to skomplikowane. Wahania wagi to normalna rzecz i wcale nie muszą od razu oznaczać wzrostu tkanki tłuszczowej. Większa masa ciała może być spowodowana zatrzymaniem się wody w organizmie, treścią zalegającą w układzie pokarmowym, fazą cyklu menstruacyjnego, wzrostem tkanki mięśniowej różnym porami ważenia itd. Z tego powodu ważenie codziennie rano nie jest dobrym pomysłem i prędzej spowoduje zniechęcenie do dalszego odchudzania niż motywującego kopa. Waż się nie częściej niż raz w tygodniu. To optymalna ilość żeby zauważyć spadek masy ciała. Pamiętaj też, że zdrowa redukcja to taka podczas której chudniesz od 0,5 kg do 1 kg na tydzień.

Pomiar obwodów ciała

Wystarczy metr krawiecki, kilka wybranych części ciała i tabela, do której będziemy wpisywać wyniki. W tabeli najlepiej dopisać sobie informację, w którym mniej więcej miejscu dokonujesz pomiar np: brzuch na wysokości pępka, uda w najszerszym miejscu itd. Dzięki temu będziesz pamięć, w którym miejscu mierzyłaś się ostatnio. O ile waga może zatrzymać się w miejscu, bo na w miejsce tkanki tłuszczowej pojawią się mięśnie, które ważą więcej. To po pomiarach obwodów zauważysz postęp.

Moim zdaniem wystarczy raz na 10- 14 dni zmierzyć się z każdej strony. Po takim czasie powinny być już widoczne różnice w obwodach.

Zdjęcia

Lustro zwykle prawdy nie powie. Przeglądamy się w nim codziennie i małe zmiany nie są widoczne dla oka. Co innego jeśli porównasz zdjęcie sprzed 3 miesięcy ze stanem obecnym. To już co innego.

Robiąc zdjęcia porównawcze staraj się być mniej więcej w tej samej pozie i tym samym ubraniu/ bieliźnie. Pamiętaj też, że oświetlenie może być złudne, dlatego najlepsze jest naturalne światło dzienne. Jednak jeśli zdjęcie zrobisz przy świetle sztucznym też nic złego się nie stanie. Staraj się jednak następne zdjęcie zrobić dokładnie w tym samym miejscu, ponieważ sylwetka na zdjęciu może wyglądać w różny sposób, w zależności od światła.

Niestety nie istnieje jedna idealna metoda pomiarów, która da 100% pewności odnośnie rezultatów. Warto też patrzeć nie tylko na to, czy nasze ciało lepiej wygląda, ale również na rzeczy niewidoczne gołym okiem. To że nie wypadają Ci już włosy garściami, masz lepszą cerę, mniejszy cellulit, nie puchną Ci nogi lub nie łapiesz zadyszki wchodząc na 3 piętro po schodach. Wszystko jest pozytywnym efektem odchudzania i rezultatem wysiłku, który wkładasz w redukcję masa ciała.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial