BLOG, Wywiady

Joga dla początkujących- wywiad z Lilia Czerniku

joga dla początkujących

Mam wrażenie, że joga na nowa staje się coraz bardziej popularna. Dla jednych jest to cały styl życia, a dla drugich pomysł na ćwiczenia, które pomagają się zrelaksować. Na temat jogi porozmawiałam z Lilia Czerniku, która w Internecie działa jako TrenerLilka, na swoim kanale na YouTube dzieli się darmowymi treningami i prowadzi zajęcia stacjonarne w Poznaniu.


Marta Skorupska: Jakie są zalety regularnego uprawiania ćwiczeń jogi?

Lilia Czerniku: Jest dużo zalet uprawiania jakiejkolwiek aktywności sportowej. Czy to będzie joga, siłownia, rower czy spacer to nie ma znaczenia. Jesteśmy ludźmi i potrzebujemy ruchu, nie możemy siedzieć w jednym miejscu. W ten sposób możemy zapobiegać bólom pleców, stawów, spalamy dużo więcej kalorii.

MS: Wyobraźmy sobie osobę, która od 15 lat siedzi na kanapie, a jej jedyną aktywnością jest przejście z domu do samochodu. Jest „zastana”, nie ma świadomości swojego ciała, to lepiej żeby zaczęła od jogi, która uczy prawidłowego oddechu, rozciąga i wpływa na mobilność czy nie ma różnicy jakie zajęcia wybierze na początek?

LC: To zależy od osoby. Jeśli takiej osobie podoba się joga, to warto pójść do szkoły jogi i po prostu pochodzić na różne zajęcia na których poznamy rodzaje jogi i wybrać coś dla siebie. Bo jeśli taka osoba skupi się tylko na relaksującej jodze, ale będzie się do tego zmuszała, to nic dobrego z tego nie wyniknie. Może bardziej spodobają jej się zajęcia nastawione na budowanie siły niż na relaks.

MS: To tak jak z dietą. Jeżeli jemy, to czego nie lubimy, to po dwóch tygodniach dieta idzie w kąt. Jednak wróćmy do tematu jogi. Czy osoby, które nigdy nie ćwiczyły jogi mogą zacząć od filmów na YouTube czy lepiej pierwsze kroki stawiać pod okiem trenera?

LC: Zdecydowanie pod okiem trenera. Ja nie polecam rozpoczynania trenowania żadnego sportu na własną rękę, bo można zrobić sobie dużą krzywdę.

MS: A na początek ile godzin polecałabyś pod okiem trenera?

LC: Ciężko powiedzieć, każda osoba jest inna. Są osoby, które uczą się bardzo szybko. Wystarczy parę zajęć, i już mają dużą świadomość swojego ciała i szybko się poprawiają. A są osoby, które chodzą 6 miesięcy, rok i jest ciężko. To sprawa indywidualna. Warto pytać trenera czy już możemy zacząć samodzielnie ćwiczyć czy jeszcze nie.

MS: Co w sytuacji jeśli chcemy zacząć ćwiczyć w domu, bo nie mamy możliwości chodzenia na zajęcia zorganizowane. Ostatni rok, kiedy siłownie były zamknięte przez kilka miesięcy, pokazał nam jak to jest, gdy nie mamy możliwość ćwiczyć pod okiem trenera. Na co zwrócić uwagę, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

LC: Ogólnie szkoły jogi nie były zamknięte. Jednak jeśli przyjmiemy, że faktycznie wszystko jest zamknięte i albo ćwiczymy w domu albo nie ćwiczymy w ogóle to nagrywać swoje treningi lub ćwiczyć przed lustrem. Nagrywanie swoich treningów jest super pomysłem. Może sobie przewinąć, zobaczyć jak wyglądały nasze plecy, porównać z instruktorem na YouTube.

MS: To też jest chyba fajny pomysł na to, aby zobaczyć postęp. Kiedy porównamy sobie film z teraz i taki sprzed miesiąca to na pewno będziemy widzieć różnice chociażby w skłonie.

LC: Tak, fajnie też spojrzeć na siebie z boku. Ja nadal tak robię. Teraz uczę się stania na rękach i nagrywam się i w ten sposób poprawiam. 

joga dla początkujących
Zdjęcie pochodzi z instagramowego konta @TrenerLilka

MS: Jak joga wpływa na sylwetkę?

LC: Zależy jaka joga. Jeśli zajęcia są nastawione na relaks i rozciąganie, to na sylwetkę nie wpływa w ogóle. Jeśli mówimy o jodze siłowej na przykłada- Ashtanga, Vinyasa czy joga dynamiczna to można wyrzeźbić ciało i schudnąć.

MS: To jeszcze mi powiedz czym się różnią poszczególne style jogi?

LC: Vinyasa polega na tym, że każda pozycja jest inna. Tam z jednej przechodzi się płynnie do drugiej. Cały czas jest ruch tzw: flow. Jest Ashtanga, w której robi się cały czas to samo- ta sama kolejność i te same ćwiczenia. W niej zostaje się na 5 oddechów w jednej pozycji. Iyengara polega na tym, że stoi się w jednej pozycji i oddycha przez dłuższy czas. Raz byłam na takich zajęciach, ale osobiście średnio mi się podobały. One oczywiście są dobre, bo uczą prawidłowego oddechu. To faktycznie dobrze wpływa na zdrowie, ale ja osobiście bym na takie zajęcia nie chodziła.

MS: Zamiast się relaksować to zerkałabyś na zegarek z myślą: „Ile jeszcze do końca”

LC: Tak, dokładnie. Dla mnie jest to za nudne. Jest też joga w powietrzu. Zajęcia są prowadzone na specjalnej sali z czymś co trochę przypomina hamaki- szarfy zwisające z sufitu. To jest fajna zabawa, ale takie zajęcia nie należą do najłatwiejszych.

MS: Na takich zajęciach trzeba mieć już solidne podstawy?

LC: Dokładnie, osoba, która jeszcze nie opanowała równowagi może mieć problem.

MS: Wróćmy jednak do ćwiczeń w domu. Jak zorganizować przestrzeń, aby mieć miejsce do ćwiczenia jogi?

LC: Tak naprawdę wystarczy tylko mata.

MS: A co z klockami i innymi rekwizytami do treningów jogi?

LC: Klocki można zastąpić książkami, pasy do jogi zwykłym paskiem do spodni. Można też ćwiczyć bez tych wszystkich gadżetów.

joga początkujący
Zdjęcie pochodzi z instagramowego konta @TrenerLilka

MS: A masz jakieś sprawdzone maty do ćwiczeń, na których dobrze się ćwiczy, ale jednocześnie nie kosztują milion monet. W końcu jak zaczynamy przygodę z jakimkolwiek sportem to nie do końca wiemy czy „będzie miłość”, więc też bez sensu popadać w koszty.

LC: Ja polecam zainwestować w dobrą matę, nawet jeśli po miesiącu joga nam się znudzi to mata przyda nam się do każdych ćwiczeń. Ja polecam maty z firmy Manduka. Za 250-300 zł można kupić już fajną matę. Jeśli kupimy tanią matę to za parę miesięcy będziemy musieli ją zmienić i wydać kolejne pieniądze. Lepiej zainwestować i mieć spokój na lata.

MS: A czy grubość maty ma znaczenia? Czy jest to indywidualna kwestia, w zależności od tego na jakiej macie lubimy ćwiczyć.

LC: To całkowicie indywidualna kwestia. Jednak ja nie polecam super cienkich mat, bo jednak podparcie na kolanach czy łokciach może być bolesne.

MS: O czym pamiętać wybierając ubiór na jogę?

LC: Najlepsze są rzeczy, które przylegają do ciała- leginsy, top. Do jogi nie potrzebujemy żadnych specjalnych butów, bo najlepiej jest ćwiczyć boso. 

MS: A na co zwrócić uwagę wybierając trenera? Niekoniecznie jogi, kiedy powinna zapalić nam się czerwona lampka i wielki napis „UCIEKAJ”.

LC: Jeśli mówimy o grupowych zajęciach to trzeba zwrócić uwagę na to czy instruktor poprawia nas lub innych uczestników zajęć. Jeśli mówimy o trenerach personalnych to najważniejsze, żeby chodził po sali i pilnował podopiecznych. Jest dużo trenerów, którzy patrzą w telefon lub z kimś przez niego rozmawiają. Mnie to przeraża. Ja cały czas patrzę i pilnuję mojego podopiecznego. W przypadku treningów personalnych, to pierwsze o co powinien zapytać instruktor to kontuzje, choroby, przeciwwskazania, czy dokuczają nam jakieś bóle. Dobry trener nie powinien też zmuszać do czegoś, czego nie chcemy robić. Czerwona lampka powinna nam się zapalić jeśli trener nie robi przed ćwiczeniami rozgrzewki lub rozciągania po treningu. Okej, może nie robić rozciągania, bo może powiedzieć, że po treningu zostajesz i się rozciągasz, ale to trener zawsze powinien poinformować, że jest to bardzo ważne. Jeśli coś Cię boli to powinien polecić Ci wizytę u ortopedy, fizjoterapeuty lub masaż, gdy masz spięte ciało. Fajnie też gdy trener mówi- „Nie wiem, ale się dowiem”. W końcu przyznanie, że czegoś się nie wie nie jest żadnym wstydem.

joga dla początkujących
Zdjęcie pochodzi z instagramowego konta @TrenerLilka

MS: Jakie dałabyś rady osobie, która dopiero zaczyna ćwiczyć?

LC: Po pierwsze pójść do specjalisty, żeby nauczył nas poprawnego wykonywania ćwiczeń. Dużo trudniej jest skorygować ruch gdy mamy już złe nawyki. Rozumieć, że są gorsze i lepsze dni. Czasami będzie tak, że nie będzie nam się chciało, będzie cieżko się ćwiczyło, wręcz będziemy mieć wrażenie że się cofamy w tym wszystkim. To jest normalne. Jesteśmy ludźmi mamy lepsze i gorsze dnia. Jednak to mija. czasami warto się zmusić i wyjść z domu na trening. W końcu nikt nigdy nie żałował zrobionego treningu. Nie poddawać się.

MS: Ani nie zniechęcać po tygodniu.

LC: Dokładnie! Nie ma tak, że są szybkie efekty. Na krzywy kręgosłup czy ból w odcinku lędźwiowym pracujemy 15-20 lat przy biurku i trzeba mieć świadomość, że potrzebujemy kilka lat pracy, żeby to wszystko naprawić. Tak samo z odchudzaniem. Skoro tyjemy przez lata, nie schudniemy w miesiąc.

MS: Zgadzam się z tym. A czy są osoby, które zdecydowanie nie powinny ćwiczyć jogi?

LC: Osoby z nadciśnieniem, ze względu na statyczne ćwiczenia, które podnoszą ciśnienie. Najlepiej skonsultować się z lekarzem, zwłaszcza jeśli ma się problemy z sercem.

MS: Masz doświadczenie ile faktycznie osób konsultuje się z lekarzem lub fizjoterapeutą zanim rozpocznie ćwiczenia?

LC: Nie mam. Osoby młode, zdrowe, nie muszą się aż tak na tym skupiać. Ja ze swojego doświadczenia pamiętam, że gdy byłam nastolatką, miałam skoliozę i mówili mi, że ja nie powinnam uprawiać sportów siłowych. To mnie zniechęciło do wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Mimo tego jakoś trafiłam na siłownie i to mi bardzo pomogło. Wzmocniłam mięśnie pleców i prostownik grzbietu, który jak sama nazwa wskazuje- prostuje kręgosłup. Niektórzy lekarze nie rozumieją jaki wpływ na nasze zdrowie ma aktywność fizyczna. Zwłaszcza na bóle mięśniowo-stawowe.

MS: Jesteś super dowodem na to, że choroba nie dyskwalifikuje z uprawiania sportu, a wręcz może cofnąć pewne schorzenia.

LC: Tak, ja wychodzę z założenia, że każdy człowiek powinien ćwiczyć. 

MS: Czy joga może poprawić trawienie?

LC: Jak najbardziej. Ogólnie aktywność fizyczna dobrze wpływa na trawienie. Joga z tego względu, że jest w niej dużo skrętów. Często mamy problem z trawieniem, bo dużo siedzimy w jednej pozycji. Na jodze rozruszamy to wszystko. Jeśli ktoś ma problem z trawieniem to ja bardzo polecam, nawet w domu wykonać jakieś skręty, tego typu ćwiczenia, aby trochę rozluźnić układ trawienny.

MS: Lepiej ćwiczyć codziennie po 10 minut czy dwa razy w tygodniu po godzinie?

LC: Jeżeli mówimy o sportach siłowych to lepiej dwa razy w tygodniu po godzinie, a jeśli o jodze, która ma na celu rozciąganie i rozluźnienie mięśni to można ćwiczyć codziennie po 10-15 minut.

MS: Czy możesz polecić konta jogowe na YouTube lub Instagramie, które mają przykładowe treningi lub uczą prawidłowego wykonywania ćwiczeń?

LC: Z profili, które tłumaczą jak wykonywać ćwiczenia polecam- Brad Terrell, Ania Tippkemper, Simon Nieland, Dr. Jen Fraboni.


Lilia Czerniku jest instruktorką jogi, choć sama o sobie mówi, że dużo bliższy jej sercu jest trening siłowy. Na codzień prowadzi zajęcia grupowe i personalne w Poznaniu lub on-line. W Internecie działa jako TrenerLilka, prowadzi kanał na YouTubie, na którym dzieli się swoją codziennością i darmowymi treningami. Na codzień możecie ją spotkać na jej Instagramie.


Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉