Dieta, Zdrowe odżywianie

Jak się nie odchudzać

. Odpuść sobie głodówki i niskokaloryczne diety

Jedyne co możesz zyskać w ten sposób to ból głowy, spowodowany głodem i brakiem energii. Głodówki i diety niskokaloryczne, czyli takie poniżej 1500 kcal naprawdę nie przynoszą efektów. A jeśli już to są one krótkotrwałe. Co z tego, że przez tydzień nie będziesz nic jeść, schudniesz 3 kilo, po czym rzucisz się na jedzenie i w szybkim czasie nadrobisz stracone kilogramy (zwykle z nawiązką). To naprawdę droga do nikąd. Przy niskokalorycznych dietach Twój organizm nie ma wystarczającej ilości energii by normalnie funkcjonować i daje Ci o tym wyraźnie znać- pojawia się ból głowy, rozdrażnienie, zmęczenie, brak energii. Dodatkowo organizm wpada w tryb “oszczędzania” i spowalnia metabolizm. Jedzenie małej ilości kalorii jest znakiem dla organizm, że nadeszły chude czasy, więc trzeba zrobić wszystko, żeby zabezpieczyć się na wypadek kolejnej głodówki. Dlatego każdą większą ilość kalorii zaczyna zamieniać w tkankę tłuszczową- tak na wszelki wypadek. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zmniejszenie Twojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego o 300-400 kcal. Fakt, zajmie Ci to odrobinę więcej czasu, ale dla Twojego organizmu jest to zdrowsza opcja i istnieje dużo mniejsze ryzyko efektu jo-jo.

. Zacznij stopniowo

Jeśli do tej pory Twoja dieta składała się głównie z czekolady to nie postanawiaj od poniedziałku nie jeść: czekolady, chipsów, dzień zaczynać od pożywnego śniadania, gotować tylko na parze, rzucić palenie, ograniczyć jedzenie na mieście, nie pić coli, piwa, wina, ćwiczyć regularnie, codziennie jeść jarmuż i płatki owsiane. Jeśli chcesz schudnąć zacznij wprowadzać zmiany stopniowo. Ustal, że co 10-14 dni będziesz pracować nad nowym nawykiem, który chcesz zmienić. Nie przytyłaś w tydzień, więc nie schudniesz w 7 dni. Skuteczna dieta to taka gdy zmienisz swoje nawyki żywieniowe i nie wrócisz do wagi wyjściowej.

. Daj sobie czas

Odchudzanie to proces. I to długotrwały. Spójrz na dwa powyższe punkty i uzbrój się w cierpliwość. Nie wierz w cudowne reklamy środków odchudzających, których producent gwarantuje, że schudniesz 10 kg w tydzień. O tym co znajdziesz w ich składzie przeczytasz tutaj. Zdrowa redukcja to taka kiedy tracisz 0,5-1kg na tydzień. Załóżmy, że chcesz schudnąć 10 kg, wiec przy optymistycznym scenariuszu potrzebujesz 2,5 miesiąca by osiągnąć swój cel. W żadnym wypadku nie chcę Cię zniechęcać, chcę Ci po prostu pokazać, że aby schudną raz a dobrze, czyli zmienić swoje nawyki żywieniowe potrzeba czasu i przede wszystkim dużo cierpliwości.

. Uważaj na pseudo dietetyków

Na dzień dzisiejszy zawód dietetyka nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Co to oznacza? Dietetykiem może być każdy. Nawet tegoroczna maturzystka może nazywać się dietetykiem i rozpisywać diety. Brak regulacji prawnych prowadzi również do tego, że bardzo wielu trenerów personalnych lub pasjonatów zdrowego odżywiania rozpisuje diety. Jest takie powiedzenie “jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. I jest to sama prawda. Dietetyka jest tak obszerna i szybko zmieniającą się nauką, że nie można być (w większości przypadków) dobrym trenerem personalnym i jednocześnie dobrym dietetykim. Oczywiście jest pewny odsetek ludzi, którzy będą w stanie połączyć obydwie dziedziny, ale jest to naprawdę niewielka liczba. Jeśli wybierasz się do dietetyka, sprawdź jego kwalifikacje, opinie i cennik. Tak, cennik jest pewnego rodzaju wyznacznikiem jakości, rozpisanie tygodniowej i dopasowanej diety to całkiem sporo pracy i nie da się tego zrobić w 15 minut. Chyba, że na zasadzie kopiuj- wklej dla każdego pacjenta. Jeśli ten sam dietetyk rozpisuje również plany treningowe powinna zaświeci Ci się w głowie czerwona lampka, ponieważ albo jest dobrym dietetykiem, ale kiepskim trenerem lub na odwrót. To tak samo jakby chirurg chciał być mechanikiem samochodowym. Nie da się być dobrym w jednej i drugiej dziedzinie.

. Co chce Ci przekazać przez ten wpis?

Jeśli Twoim postanowieniem noworocznym jest “schudnąć” to daj sobie czas i zastanów się czy chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, zadbać o zdrowie i “zainwestować w przyszłość” czy oczekujesz szybkich i łatwych efektów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉