Dieta, Zdrowe odżywianie

Jak ograniczyć sól w codziennej diecie

W sklepie sól zajmuje zwykle jedną półkę. Od rodzajów można czasami dostać zawrotu głowy, bo która sól jest dla nas najlepsza? W gazetach krzyczą do nas nagłówki -“Sól – biała śmierć”, ale prawda jest taka że jej nadmiar w diecie jak i ograniczenie do minimum jest niezdrowe.

. Kilka ciekawostek na temat soli

  • sól to nic innego jak chlorek sodu
  • w Polsce producenci soli są prawnie zobowiązani do wzbogacania soli o jod i każda sól na sklepowej półce powinna być wzbogacana właśnie o ten składnik, dzięki temu w naszym kraju udało się zmniejszyć ilość osób cierpiących na choroby spowodowane niedoborem jodu.
  • średnio ponad 38% sodu, który codziennie jest dostarczany do organizmu pochodzi z soli kuchennej dodawanej do jedzenia.
  • sód w większości wchłaniany jest w jelicie cienki. 
  • 1g sodu odpowiada 2,5g soli
  • 1500 mg tyle wynosi dzienne zapotrzebowanie na sód dla osoby dorosłej. Taką ilość sodu jesteśmy w stanie dostarczyć z produktów, które zjadamy w ciągu dnia. Jedząc na śniadanie 3 kanapki z serem i szynką już przekraczamy zalecaną normę. 

. Jakie funkcje pełni sód w organizmie?

Sód jest bardzo potrzebnym pierwiastkiem w naszym organizmie. Odpowiada za gospodarkę wodną i równowagę kwasowo-zasadową organizmu, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego czy wytwarzanie kwasu solnego, który potrzebny jest do prawidłowego trawienia. Niedobory tego pierwiastka zdarzają się niezwykle rzadko. Głównie z tego względu, że sól jest dodawana do wielu produktów spożywczych (pieczywa, serów, żywności wysokoprzetworzonej, wędlin czy kiełbas). Znacznie częściej używamy jej za dużo. Nic dziwnego, w końcu nadaje smak potrawom, a nasze kubki smakowe są przyzwyczajone do słonego smaku. Niestety nadmiar sodu w organizmie może powodować nadciśnienie tętnicze, powstawanie obrzęków czy nawet zwiększać ryzyko udaru mózgu.

. Jak ograniczyć ilość soli?

  • zrezygnuj lub przynajmniej ogranicz wysokoprzetworzoną żywność. W paczce chipsów (150 g) znajdziesz 2,5 g soli, czyli połowę zalecanego dziennego spożycia, a doskonale wiemy że zjedzenie paczki chipsów do filmu nie jest zadaniem nie do wykonania.
  • zrezygnuj z gotowych dań, produktów typu instant, wszelkiego rodzaju kostek rosołowych czy weget.
  • jeśli używasz mieszanek przypraw nie dosalaj dodatkowo potrawy. W takich mieszankach zwykle sól jest na pierwszym miejscu w składzie – kolejna porcja soli nie jest nam potrzebna.
  • postaraj się nie solić warzyw, które kładziesz na kanapki.
  • jeśli gotujesz makaron, kaszę lub ryż nie sól wody. Posól tylko sos, który dodasz do dania.
  • solniczkę schowaj do szafki, jest bardzo prawdopodobne, że nie będzie Ci się chciało specjalnie wstawać po sól. 

Jeśli chcesz ograniczyć ilość soli to nie wprowadzaj od razu w życie wszystkich zasad. Jeśli z dnia na dzień przestaniesz solić, to po 3 dniach wrócisz do starych nawyków, bo wszystko będzie dla Ciebie bez smaku. Zastanów się, która zmiana będzie dla Ciebie najłatwiejsza do wprowadzenia. Kubki smakowe potrzebują kilku dni, żeby odzwyczaić się od pewnych smaków. Daj sobie czas i co kilka dni wprowadzaj nową zasadę.

. A może sól himalajska?

Na sklepowych półkach jest kilka rodzajów soli do wyboru. Od zwykłej kuchennej, przez morską, o obniżonej zawartości sodu czy himalajską. Którą wybrać? Moim zdaniem najlepsza jest jednak zwykła najzwyklejsza sól. Ta himalajska mimo, iż producent zapewnia, że ma ona więcej składników mineralnych niż ta tradycyjna to warto pamiętać, że sól nie jest podstawą naszego żywienia i nigdy nie będzie, więc nie dostarczymy wraz z nią znacznie większej ilości składników odżywczych. Całkiem fajną opcją wydaje się sól o obniżonej zawartości sodu. Kiedyś ją kupiłam z czystej ciekawości. Jest ona mniej słona od soli kuchennej i przez to miałam wrażenie, że dużo więcej jej używam.

Nie jest ważne czy wybierzesz sól, która kosztuje 5 zł  czy 1 zł , najważniejsze jest żeby ograniczyć jej spożycie w codziennej diecie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉