Jak odchudzić dietę, czyli 9 wskazówek jak zmniejszyć kaloryczność potraw

Nie musisz zaczynać odchudzania od tysiąca wyrzeczeń i liczenia każdego grama i kalorii, które zjadasz. Jeśli dopiero zaczynasz odchudzanie to dużo lepiej jest w pierwszej kolejności pracować nad zdrowymi nawykami, a dopiero później (jeśli jest taka konieczność) liczyć kalorie i ważyć każdą łyżkę produktu. Taka strategia pozwoli Ci dłużej wytrwać na diecie i utrzymać efekty odchudzania. 

Badania pokazują, że większość osób, które się odchudza wraca do wagi początkowej (lub wyższej) po upływie 3 lat. Bardzo często, już po 6 miesiącach od ukończenia diety zaczyna następować powolny wzrost masy ciała. Dlatego zacznij pracować nad zdrowymi nawykami, zamiast rozpoczynać kolejną dietę cud, która może i przyniesie efekty, ale najpewniej po jej zakończeniu wrócisz do dawnego sposobu odżywiania.

Dlatego zmień nawyki żywieniowe, a wraz z ich zmianą waga zacznie powoli spadać. Poniższe przykłady tego, jak odchudzić dietę, bez zbędnego ważenie i mierzenia produktów są prostsze do wprowadzenia w życie niż ci się wydaje.

1. Kontroluj ilość oleju, którą dajesz do potraw

Tłuszcz jest ważny w diecie, co do tego nie ma wątpliwości i wykluczenie go z jadłospisu przyniesie więcej szkód niż korzyści i to nie tylko tych zdrowotnych. Tłuszcz jest nośnikiem smaku i to, że tłuste produkty są smaczniejsze jest oczywiste. Ilość tłuszczu w diecie można w łatwy sposób zmniejszyć i to bez wielkich strat związanych ze smakiem.

Największy wpływ na ilość tłuszczu masz podczas gotowania. W końcu to ty decydujesz ile tłuszczu wlejesz na patelnię. Dlatego zamiast lać olej na oko i czekać aż pokryje on całe dno patelni, zacznij go odmierzać. Wystarczy wlać jedną łyżkę oleju, żeby przygotować potrawę.

Warto zainwestować w dobrą patelnię teflonową. Nie musisz wydawać na nią milion monet. Ważne żeby teflon, którym jest pokryta nie miał rys i zadrapań. Jeśli patelnia, którą masz w szafce wygląda jakby przeżyła zbyt bliskie spotkanie z druciakiem, to ją wymień.

2. Wybierz jogurt naturalny zamiast greckiego

Standardowy jogurt naturalny ma 2% tłuszczu, grecki około 8%. Jeśli porównasz kaloryczność tych dwóch produktów to różnica jest jeszcze większa. Naturalny ma 60 kcal, a grecki ponad 100 kcal.

Do owsianki lepiej dodać jogurt naturalny lub skyr niż jogurt grecki.

Nie skreślaj jednak jogurtu greckiego na dietetyczną banicję. Do niektórych potraw będzie on idealny, chociażby do zabielenia sosów.

3. Pij wodę mineralną zamiast smakowej

Woda mineralna ma 0 kcal, ta smakowa około 19 kcal/ 100 ml. Jeśli codziennie wypijesz 1,5 l wody smakowej, z myślą, że “picie odpowiedniej ilości wody jest zdrowe” to nieświadomie spożywasz 1 500 pustych kalorii. Owszem picie wody jest zdrowe, ale tylko tej bez tony cukru.

W sklepach można dostać też wodę smakową zero cukru, jednak ja nie jestem jej zwolenniczą. Większość takich produktów jest zrobiona na bazie wody źródlanej, która nie jest najlepszym wyborem. Więcej na temat jaką wodę wybrać, przeczytasz tutaj.

Jeśli nie lubisz smaku wody mineralnej, to przygotuj wersję smakową samodzielnie w domu. Wystarczy do wody mineralnej dodać kawałek cytryny lub sok z niej wyciśnięty, do tego listki mięty lub melisy i gotowe.

4. Śmietankę 30% zastąp 12% lub jogurtem greckim

Jeśli nie wyobrażasz sobie zjedzenia niezabielonej zupy lub sosu do niedzielnej pieczeni, to możesz dodać taką samą ilość śmietany 12% lub jogurt grecki zamiast śmietanki 30%.

Do zabielenia zupy idealnie nadaje się też zwykłe mleko, które oszuka oko, a przy tym nie wpłynie znacząco na smak.

5. Nie bój się produktów light

Produkty light często moją przypisaną złą etykietkę. Jeszcze kilka lat temu, skład produktów light do najzdrowszych nie należał.,teraz jest już trochę lepiej, ale nadal wygląda to różnie. Serek wiejski lekki czy mozzarella light jest bardzo dobrą alternatywą dla tradycyjnych odpowiedników. Mają obniżoną zawartość tłuszcz, a skład pozostaje nadal ten sam.

Nie musisz się tez obawiać, że tłuszcz został usunięty poprzez zastosowanie jakichś szamańskich sztuczek. Tłuszcz z produktów usuwa się w procesie odwirowywania, ot cała filozofia.

6. Uważaj na suszone owoce

Suszone owoce mogą być świetną alternatywą dla słodyczy. Pod warunkiem, że są to owoce, z których po prostu została odparowana woda i ewentualnie dodany konserwant (zwykle dwutlenek siarki), którego zadaniem jest zachowanie ładnego koloru.

Bardzo często zdarza się, że producent idzie o krok dalej i jeszcze bardziej chce trafić w gust i upodobania potencjalnego konsumenta. W składzie suszonych owoców często możesz znaleźć olej lub cukier. Zanim jednak zaczniesz wieszać psy na producencie. To pamiętaj, że głównym celem producenta jest to, żebyś polubił jego produkt i wrócił po niego na następnych zakupach, a nie to czy jest on dla ciebie zdrowy.

Dlatego czytaj skład i pamiętaj, że suszony banan i kandyzowany ananas ma niewiele wspólnego z suszonymi owocami.

7. Poszukaj alternatywy  masła

Piszę to z wielkim bólem, bo masełko to chyba jedno z najsmaczniejszych produktów. W końcu kto nie lubi chrupiącej kajzerki z grubą warstwą masła. Nie ma takiej osoby. Mimo mojej szczerej miłości do tego mlecznego złota to niestety nie jest to najlepszy fit produkt, a zmniejszenie jego ilości na kanapce może skutecznie odchudzić dietę, a przede wszystkim wpłynąć korzystnie na zdrowie.

Jeśli nie wyobrażasz sobie kanapki z szynką bez masła to sposób najłatwiejszy- zamiast grubej warstwy, posmaruj kanapkę cienką warstwą.

Sposób drugi- kanapkę możesz posmarować serkiem kanapkowym, musztardą, chrzanem lub koncentratem pomidorowym. W zależności od tego co akurat kładziesz na chleb. W ten sposób kanapka nie będzie taka sucha, a przy tym trochę odchudzona.

Sposób trzeci- jeśli jesz kanapkę z pastą (jajeczną, hummusem itd) to nie musisz jej już smarować masłem. Pasty zwykle są wilgotne, więc nie musisz się martwić, że kromka bez masełka będzie sucha i nie przejdzie Ci przez gardło.

8. Jogurt naturalny z owocami, a nie jogurt owocowy

Jogurty owocowe, mają niewiele wspólnego z jogurtem i owocami. W większości to cukier, mleko, trochę owoców i barwniki dla lepszego koloru. Małe opakowanie jogurtu owocowego ma 150 kcal.

Dużo zdrowiej jest przygotować jogurt z owocami w domu. Wystarczy do jogurtu naturalnego dodać garść owoców i ewentualnie trochę miodu lub syropu klonowego. Taka wersja na pewno jest zdrowsza, ma więcej składników odżywczych i mniej kalorii. Jeśli wymieszasz 100 g jogurtu naturalnego, 50 g owoców (np: truskawek) i dodasz łyżeczkę syropu klonowego to w takiej porcji będziesz mieć tylko 90 kcal.

9. Jogurt naturalny zamiast majonezu

Sosy do sałatki możesz zrobić na bazie jogurtu naturalnego, zamiast śmietany lub majonezu. Jeśli na początku nie będzie ci smakować taka wersja możesz mieszać pół na pół- jogurt i majonez, a następnie stopniowo zmniejszać ilość majonezu. W tym przypadku dobrze sprawdzi się jogurt grecki.

Nawet jeśli wprowadzenie powyższych zmian nie przyczyni się do spektakularnych spadków wagi to na pewno korzystnie wpłynie na Twoje zdrowie i będzie dobrym krokiem do zdrowszego odżywiania.

Zastanów się jakie zdrowsze alternatywy możesz wprowadzić do swojego jadłospis. Pamiętaj też, że zjedzenie schabowego, smażonego na głębokim tłuszczu, ziemniaków z masełkiem i mizerii ze śmietaną ,nie jest niczym strasznym ani niedozwolonym pod warunkiem, że jesz taki obiad raz na jakiś czas, a nie co drugi dzień.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial