Dieta w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy to produkcja zbyt małej ilości hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. Tarczyca odpowiada za kontrolowanie czynności większości tkanek w organizmie, tempo metabolizmu, termoregulację (dlatego osoby z niedoczynnością bardzo często mają zimne stopy i dłonie), syntezę i metabolizm białek, węglowodanów, tłuszczów. 

Niedoczynność tarczycy jest najczęstszym schorzeniem gruczołu tarczycowego. Może występować nawet u 9% osób przed 60 rokiem życia, a kobiety chorują na nią 5-krotnie częściej niż mężczyźni.

Podstawą leczenia jest farmakoterapia, która będzie wyrównywać poziom hormonów tarczycy.

Czy masz niedoczynność tarczycy?

Na podstawie objawów lub pytania do wujka Googla niemożliwe jest postawienie sobie diagnozy czy masz niedoczynność tarczycy czy też nie. Wujek Google może ci ewentualnie pomóc w znalezieniu dobrego endokrynologa i wskazać najbliższe miejsce gdzie możesz wykonać badania. 

Objawy niedoczynności tarczycy są bardzo ogólne:

  • senność, 
  • zmęczenie, 
  • problemy z koncentracją, 
  • nadmierne wypadanie włosów, 
  • słabe paznokcie, 
  • zmniejszenie siły mięśniowej, 
  • zaburzenia pamięci, 
  • wzrost masy ciała, 
  • zaparcie, 
  • łamliwość paznokci. 

Takie objawy mogą oznaczać dziesiątki różnych chorób. Dlatego nie stawiaj sobie sama diagnozy tylko udaj się do specjalisty. Najlepiej pójść prywatnie do lekarza, ponieważ czas oczekiwania na wizytę u endokrynologa z NFZ to czasami nawet 2 lata (!).

Polecam podczas umawiania się na wizytę dokładnie dopytać jakie badania są wymagane przez lekarza. Następnie kilka dni przed wizytą pójść do laboratorium i ze świeżutkimi badaniami na wizytę.

Dieta w niedoczynności tarczycy

Dieta w niedoczynności tarczycy powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania. Posiłki powinny być pełnowartościowe, przygotowane z produktów nisko przetworzonych. Postaw na produkty pełnoziarniste, chudy nabiał, zadbaj o odpowiednią ilość warzyw i owoców, które są źródłem witamin i składników mineralnych. Nie zapomnij o aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości snu, regeneracji i relaksie ;).

Mimo, że dieta powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania ,to są pewne elementy, na które warto zwrócić uwagę.

Kwasy omega-3

Jedną z funkcji kwasów NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) jest udział w powstawaniu hormonów. Przy niedoczynności tarczycy warto zadbać o odpowiednią ilość kwasów omega-3 w diecie. Znajdziesz je w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, siemieniu lnianym*, tłustych rybach morskich (np: makrela, łosoś, węgorz). Warto też zastanowić się nad suplementacją, ponieważ kwasy omega-3 są bardzo delikatne i kapryśne, nie lubią wysokich temperatur, słońca czy nawet powietrza. Wszystkie te czynniki wpływają na tempo utleniania ,co jest procesem niepożądanym.

*omega-3 zawarty w ziarenkach siemienia będzie mógł być przyswojony tylko wtedy gdy zmielisz je tuż przed podaniem lub namoczysz w chłodnej wodzie. Inaczej wszystko co cenne zostanie w środku, ponieważ układ trawienny nie poradzi sobie ze strawieniem ziarenka.

Sól

Polskie prawo nakazuje wszystkim polskim producentom soli dodawanie do niej jodu. Spowodowane jest to tym, że ilość jodu w produktach zależy od jego stężenia w środowisku i tylko ryby morskie mają stosunkowo dużą zawartość tego pierwiastka. Niestety w diecie statystycznego Polaka ryba nie gości na talerzu zbyt często. Z tego względu producenci soli są zobligowani do jodowania soli. Ma to na celu wyeliminowanie ryzyka niedoboru jodu, który odpowiada nie tylko za niedoczynność tarczycy, ale również za zaburzenia w przebiegu ciąży. 

Wróćmy do tematu soli…

W kuchni warto używać najzwyklejszej soli kuchennej, która na 100% ma dodatek jodu. Takiej samej pewności nie możemy już mieć do modnej ostatnio soli himalajskiej. Nawiasem mówiąc nie ma sensu przepłacać za sól, ponieważ obojętniej jak ona się nazywa i skąd pochodzi to nadal jest to ta sama substancja.

Substancje goitrogenne

Pod tą tajemniczą nazwą kryją się związki, które łączą się z jodem i uniemożliwiają syntezę hormonów tarczycy. Znajdziesz je m.in: w brukselce, brokułach, kalafiorze, kapuście, strączkach, orzechach ziemnych. Jeśli w Twojej diecie jest odpowiednia ilość jodu to nie musisz całkowicie rezygnować z tych produktów, po prostu ogranicz ich udział w swojej diecie.

Istnieje też dietetyczna sztuczka, która zmniejsza ilość substancji goitrogennych w produktach- gotowanie i to najlepiej bez przykrywki. Obróbka termiczna eliminuje około 30% substancji goitrogennych.

Eliminacja glutenu i laktozy

Bardzo często można przeczytać lub usłyszeć od fit celebrytek, że eliminacja glutenu i laktozy jest konieczna przy niedoczynności tarczycy. Nie jest to prawdą, ponieważ na dzień dzisiejszy brakuje jakichkolwiek sensownych badań( na dużej grupie osób), które by jasno mówiły, że eliminacja glutenu i laktozy jest niezbędna w leczeniu niedoczynności tarczycy. Dlatego jeśli dobrze tolerujesz te składniki ,nie ma sensu wykluczać ich z diety. Każda eliminacja jakiejś grupy produktów może wiązać się z niedoborem składników pokarmowych, zwłaszcza jeśli nie współpracujesz z dietetykiem.

Redukcja masy ciała, a niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy spowalnia metabolizmy i to dość mocno. Szacuje się, że tarczyca odpowiada za ok. 30% spoczynkowej przemiany materii. Z tego powodu bardzo często winę za brak rezultatów w odchudzaniu zwala się na tarczycę, która niedomaga. Przykra prawda jest jednak taka, że jeśli masz dobrze dobraną dawkę leku, przyjmujesz go regularnie i zgodnie z zaleceniami to poziom twoich hormonów tarczycy jest wyrównany. Jeśli masz problem z utratą zbędnych kilogramów zastanów się czy na pewno jesteś w deficycie kalorycznym, czy nie podjadasz między posiłkami i czy nie przeszacowujesz ilości spalonych kalorii podczas treningu. Nie zwalaj winy nie niedoczynność tarczycy, ponieważ problem najprawdopodobniej leży gdzieś indziej.

Idealna dieta w niedoczynności tarczycy

Jak widzisz dieta w niedoczynności tarczycy niewiele różni się od zdrowego odżywiania. Jeśli Twoja dieta jest urozmaicona, nie wykluczasz żadnej dużej grupy produktów to ryzyko niedoborów witamin i substancji odżywczych potrzebnych we wsparciu pracy tarczycy jest niewielkie.

Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące diety w niedoczynności tarczycy, napisz na kontakt@designyourdiet.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial